Często spotkać możemy się z informacją  iż brak snu może źle wpłynąć na nasze wyniki sportowe, ograniczyć możliwość zarówno budowy masy mięśniowej jak i zniwelować efekty redukcji masy ciała. Już tłumaczę o co chodzi.

Badania jasno pokazują, że u osób, które przeprowadzają redukcję, czyli są one na ujemnym bilansie kalorycznym i jednocześnie nie dbają zarówno o ilość, jak i jakość snu to wystepuje prawdopodobieńśtwo iż spadki beztłuszczowej masy ciała, co moża porównać do spadków masy mięśniowej, będą znacznie większe.

Może to właśnie wyjaśniać, dlaczego takie osoby mają większe problemy z przeprowadzeniem redukcji.

Należy pamiętać, że każdorazowy spadek metabolicznie bardzo aktywnej masy mięśniowej, będzie zmniejszał Twoje zapotrzebowanie kaloryczne, co finalnie przełoży się na potrzebę bardziej restrykcyjnego obcięcia kalorii.

Dowiedzieliśmy się więc już, że w przypadku ujemnego bilansu kalorycznego połączonego z restrykcją snu, spadki masy mięśniowej są wielce prawdopodobne.

Hmm to co więc się dzieje w przypadku, gdy odżywiasz się optymalnie, plan nastawiony jest na rozbudowę masy treningowej, ale nie śpisz tyle ile powinieneś?

Już odpowiadam. Mamy masę badań które wskazują, że brak lub ograniczanie snu prowadzą do utraty masy mięśniowej, co może być związane np. ze zmniejszeniem poziomu hormonów odpowiedzialnych za procesy anaboliczne, regeneracyjne jak, np. Testosteron, Hormony tarczycy, Igf-1, itd.

Wniosek więc mamy bardzo prosty : Ograniczanie snu powoduje obniżenie poziomu syntezy białek mięśniowych , co może skutkować gorszą regeneracją mięśni, a w efekcie nawet utratą beztłuszczowej masy ciała.

Na sam koniec dodam jeszcze szkody jakie wyrządza brak snu, w tym celu należy odnieść się do osłabionego sygnału centralnego, czyli zmniejszonej pobudliwość, która też dotyczy w dalszej część możliwości aktywacji naszych mięśni do pracy. Wykazano, że ograniczenia snu do 5, a nawet 3 godzin mocno mogą upośledzać sygnał centralny, co przełoży się na mniejsze możliwości w stosunku do rekrutacji wysoko progowych jednostek motorycznych. Oznacza to brak pobudzenia tych sfer do pracy, które uniemożliwia rozwoju włókien powiązanych z tymi jednostkami co jest równoznaczne z brakiem możliwości notowania progresu!

Jeśli chociaż trochę pomogłem Ci w jakimś stopniu miło mi będzie jeśli udostępnisz ten temat blogu swoim znajomym, bliskim albo komukolwiek. Zostaw opinie, komentarz na temat tego co chciałbyś/chciałabyś się dowiedzieć w następnym artykule. Bardzo mi miło, że mogę Wam przekazywać wiedzę i pomagać.

Zapraszam również na swój profil na Instagramie pod nazwą @Piechofit, na którym ukazuje przydatne tipy, wiadomości dotyczące różnych tematów.